Akan kutunggu biarpun Penantian ini berakhir dengan Kenangan...

Kenapa Cinta, kenapa HaRus SaYang dan kenapa Harus KECEWA...
andai pernah seorang insan yang pernah mengisi segala kesunyian di jiwa ku ini dan terjumpa blog ku...
maafkan ibu sayang...

satu masa aku pernah terjumpa blog mu yang berbentuk ini, "saya telah kecewakan orang yang bagi kasih sayang dengan saya"...apakah diri mu merasakan satu kecewaan ini...! semamangnya aku telah kecewa dengan sikap mu...malah aku merasakan diri ku terhimpit dengan banyak persoalan...persoalan yang aku sendiri tidak pernah nak memperkatakannya... kenapa diri mu meninggalkan terlalu banyak persoalan untuk ku sayang???

hari demi hari aku cuba rungkai kan segala persoalan ku ini...entah knp aku tidak pernah dapat segala jawapannya! apakah aku terlampau emosi dengan keadaan??? apakah aku telah melampau??? apakah aku yang terhegeh untuk mencari cinta??? mencari kasih??? mencari sayang??? dan apakah aku terhegeh2 mencari Rindu mu??? sayang, andai kata pernah satu ketika nanti diri mu akan dan telah membungkarkan segala persoalan ini... sayang, ibu tidak pernah dan terniat untuk membungkarkan segala persoalan ini...

sayang, diri mu telah menjerat ku...entah kenapa aku mengenali mu??? entah kenapa aku terlalu menyayangi diri mu???...entah bila satu ketika sayang telah menyesak jiwa dan hati kecil ku...betapa muram...! betapa sedih...! betapa kecewanya...! betapa tak ade moodnya diri ku...! segala kerja, segala perjalanan masa ku di pejabat...segala masa sengang ku...segala masa makan ku dah jadi tak tentu... apakah ini kesannya kita TERLAMPAU menyayangi seseorang...malah orang tu tak akan tahu apakah gelora dan benak di jiwa ku ini...????? orang itu tak akan tahu bahawa dan betapa aku MENYAYANGI diri nya... seolah2 diri ini menatang minyak yang penuh...! kerana aku tidak ingin diri nya kecewa, merasakan diri nya banyak menyusahkan, aku tak mahu dia merasakan moody yang terlampau...terlampau memikirkan impak dan kesan atas perbuatannya... tak mahu ingin menyesakan diri mu sayang...ibu sayang sayang lebih dari segalanya...lebih dari nyawa ibu...ahhhhhhhhhh! perasaan yang terlampau...!!!! tidak sayang ibu tidak akan sekali2 untuk terang2 menunjukan protes dengan apa yang telah sayang laku kan pada diri ku... nanti orang kata kita perasan lebih... biarlah ibu simpankan segala kesesakan di jiwa ibu ini seorang2...malah diri ku tak layak untuk menegur diri mu...walau apapun keadaan...biarlah aku makan hati dan berulamkan jantung ibu sendiri...biarlah ibu sendiri...biarlah ibu mencari sesuatu yang mungkin tak pasti untuk ku kecapi...dan meninggalkan ibu dalam seribu persoalan yang tidak akan pernah terungkap jawapannya...!  ibu tahu...ibu bukan yang melahirkan sayang...jauh sekali utk membesarkan sayang...tetapi in bukan persoalanya ibu ingin mengecapi diri ibu menjadi ibu sayang...yang telah hadir dalam diri mu tanpa paksaan, tanya isyarat tetapi ia penuh makna...MASA telah membawa kita menyayangi antara satu sama lain...ibu Ikhlas sayang...! kasih sayang ibu adalah cukup Uniq, Unggul dan Sempurna untuk Sayang...tapi semua tu sayang tidak perlu tahu kan...kerana ibu tahu sayang tahu kan tak...! semua itu akan menjadi persinggahan untuk sayang...persinggahan yg sementara di bumi ibu ini... bila sayang dah balik dan bila sayang dah habis gred dan konvo...semua kasih sayang ibu adalah menjadi KENANGAN... akan kutunggu biarpun segala Penantian ini akan berakhir dengan Kenangan... ibu akan tetap simpan segala kenangan itu sayang... ia akan sentiasa segar dan terus segar dalam ingatan ibu sayang... kerana kehadiran sayang dalam jiwa ibu...sebetulnya menjadi kesan kepada segala kehidupan ibu... Ibu bahagia sangat...bahagia yang tidak dapat ku ungkap di dalam blog ini...

aku tidak pernah menyalahkan segala ketentuan Tuhan...Dia yang telah menjanjikan segala pertemuan ini sayang...Thanks to Allah...kerana telah menjanjikan segala pertemuan ini! Sayang, walau payah dan walau sakit untuk ku menerima semua ini...sayang, aku tidak pernah menyalahkan segala pertemuan ini... diri ini cukup ingin memahami diri mu sayang...memahami diri mu seorang siswi, memahami diri mu seorang insan yang ketandusan kasih sayang, memahami diri mu yang selalu di dalam kekalutan, memahami diri mu yang dalam kesesakan, memahami diri mu yang suka dengan rahsia kehidupan... ibu tidak akan sekali-kali untuk mengoncang mood mu sayang... ibu tahu anak ibu tension kadang dengan assigment dan jounal yang tak pernah jemu menjamu mu...ibu faham sayang... ibu akan sentiasa menjadi contoh dan model yang terbaik untuk anak ibu...ibu akan sentiasa memberi sokongan dan sentiasa berdiri di belakang sayang...dan sayang jangan risau...anak ibu tidak akan rebah, tidak akan sekali kecundang dan tidak akan sekali kalah dengan kecewaan kehidupan...

tetapi, apakah aku tidak layak untuk mu sayang??? dari hari pertama pertemuan aku dengan diri mu... terdetik dalam diri ku...ingin mengenali diri mu dari dekat...tapi apakah aku layak?????? semua dan segalanya akan ku cuba bongkarkan... Sayang, dengan penuh tulus dan ikhlas...aku memang dah lama ingin mengenali diri mu... banyak komen pasal sayang yang aku dengar...aku tak sanggup nak dengar lagi...hanya Tuhan yang tahu segala kesesakan jiwa ibu yang mendengarnya...betapa sesaknya jiwa ibu sayang...! selepas pertemuan demi pertemuan...segala mungkin pasti untuk diri ku! aku cuba nak mencari sesuatu di dalam diri mu... tetapi apakah aku sanggup??? apakah aku rela??? apakah aku layak? apakah aku cukup sempurna??? berada di depan mu... malah aku merasakan diri ini TERPINGGIR dengan segala apa yang telah terjadi...! maafkan ibu sayang, kerana cuba meluahkan segalanya di dalam ini...

sehingga ada satu ketika...sayang kata "aunty boleh jadi Ibu ika!  betapa besarnya jiwa ibu pada masa itu sayang... bermula dari itu perkataan "ibu" ia tersemat di jiwa ibu dan juga sayang...! kan sayang!! Sayang tau, ibu terlalu take care dengan sayang...sehingga ibu rasa tak nak seekor pun nyamuk gigit sayang... tak salah ibu tanya hari2...anak ibu ok ke tak? anak ibu sihat ke tak? dah makan ke belum?...semua tu memang tanggungjawab seorang ibu yang ingin selalu dekat dengan sayang dia...

sayang, perlu kah sayang lukakan hati ibu??? bila ibu tanya " i don't have any reason...please do ask me"... itu dah agak kasar dah sayang... perlu kh sayang kata mcm tu kat ibu?????

ibu tau sayang, ibu tau sayang dah fed-up dengan ibu... salahkah ibu tanya...salah kah ibu beri persoalan yang simple macam tu???

sayang, tak ape lah sayang... sayang akan sentiasa di hati ibu...walau ape pun keadaan...walau apa pun situasi...ibu akan sentiasa berdiri seteguh di sini...sementara menghabiskan segala sisa kehidupan ibu yang mungkin panjang dan entah jiwa takdir menjemput ibu...ibu akan pergi selamanya...

sayang, sayang pernah menayakan satu persoalan "kenape tak kawin???"...persoalan yang cukup bagus untuk ku kumpaskan sayang... bukan ibu tak nak kawin...??? dan bukan ibu nak macam ni...??? dan bukan ibu tak nak menyahut fitrah Allah...??? sayang, terlalu dalam kelukaan di hati ini sayang... sehingga ibu pernah rasa nak bunuh diri...tapi ibu tau bukan itu cara yang terbaik...dan itu cara yang paling salah yang orang pernah buat pada diri dia... bukan senang untuk ku berdiri seteguh ini sayang...! dan bukan mudah untuk ku melupakan segala kenangan yang begitu pahit dan lukanya begitu dalam...dan andai kekosongan diri ini telah terisi...orang itu adalah syorga dunia utk ibu sayang... tetapi syorga dunia untuk ibu sekarang adalah anak ibu...ika! ika tak percaya...ika belah lah dada ku...so u get the answer!

kadang jiwa ku sensitive sayang...pulak ibu yang emo...orang selalu menyalahkan diri ku..."aku ke engkau yang emo ni???"...sape yang dalam masalah ni..aku ke engkau...manusia adalah sama...tidak pernah bersyukur dengan apa yang ada...bila kita cuba beri perhatian...dia nak ego pulak...ingat dia seorang ke ade masalah...ingat masalah dia seorang yang berat ke...??? aku pun ade masalah lh...tapi kenapa manusia tidak pernah kering mulut untuk sentiasa menyalahkan kita...sekejap dia kata...u tak tau macam mana rasa saya...tak tahu kehidupan yang pernah dia alami...mmg lah kn...skrang lh proses nye kita nak memahami jiwa dan perasaan dia... tapi pulak lh di kata mcm tu...kan ke hilang rasa mood nak tolong...bagus aku diam dengan seribu bahasa...supaya dia tau...tempat yg selama ini tmpt nak meluahkan rasa dh hilang...bull shit! (semua cerita2 ini tak ade kaitan dengan syg tau...jgn plak syg tsalah angap...citer2 ini citer2 yang sudah2 kawan ibu cakap mcm tu...fuhhhh ckup terasa ibu masa tu sayang)...

2011, tahun ini penuh memberi segala kebahagian utk ku...membungkarkan segala kenangang yang pasti datang untuk ku... tahun yang begitu memberi seribu kenangan yang bahagia dan indah... seseorang telah masuk ke hidup ku...kehadiran tanpa paksa...tanpa ragu2 dan tanpa niat jahat sekalipun...Syukuran... dengan segala pemberian Mu ya Allah...segalanya cukup menyempurnakan hari-hari ku yang kian usang di mamah usia dan masa...cuma tiada persoalan dan pertanyaan yang cuba meragut kepercayaan dan keikhlasan mu sayang...aku tahu dirimu menerima ku seadanya...bukan niat ku untuk mempersoalakan keikhlasan mu sayang... Maafkan ibu sayang...

ibu cuma ingin mengisi segala blog lama yang telah ku tinggalka tanpa emosi di jiwa...walau tiada yang bersisi di dalam ini...maaf ibu dah delete blog2 yang lama dalam ini...cuma ibu tak nak baca lagi segala kelukaan lama dalam ini...i just want to make a new life...

maaf sayang...jiwa coretan ini menyesak hati dan jiwa mu sayang...ibu tak berniat pun... cuma ibu terasa kecewa dan terluka... ibu mmg nak tau segala pergerakan anak ibu...tapi sayang akn rimas semua tu...ibu tau...ibu cuma nak tahu segala perjalanan kehidupan sayang...ibu tau semua tu akan menyesakkan jiwa anak ibu...maaf sayang...hari tu sayang pergi sri aman pun sayang tak bagi tau ibu pun...mayb sayang rasa tak perlu untuk ibu tau kn sayang! kalau ibu tak tanya...mmg lah ibu tak tau...tu pun ringan tangan ibu nak text dn tanya sayang...emmmm ika....ika... dan pokok pangkal nya segala pergerakan anak ibu...ibu mmg tak tahu langsung...kalau sayang tak bagi tau... ibu sentiasa menanti report dari sayang...tapi tak ape lah sayang... Ibu hanya satu persinggahan dengan bersandarkan panggilan "IBU"... ibu tak LAYAK dan tak ade HAK pun untuk diri mu sayang kn!... kerana itu adalh kebenaran...tak ape lah sayang...tak perlu pun report kat ibu kan sayang...sedih betul sayang buat kat kiter macam tu...emmmm... siapa lah aku...siapa lah ibu...di depan mata ika...sedar lh jon...orang hanya pandang u dengan sebelah mata jer...

sedar dan tak sedar... ibu minta maaf dengan kata2 yang penuh mengusik jiwa kecil sayang...ibu minta maaf dari hujung kaki ke hujung rambut... kalau sayang tak nak maaf mcm ini...sayang bagi tau ibu k... kerana diri mu bergitu berharga sayang..

sayang ibu, dengan panggilan SAYANG yang ibu ciptakan untuk utk sayang...sayang ibu adalah buah hati ibu...you'r my soul sayang...dan panggilan Sayang itu ibu akan terus simpan untuk Sayang selamanya... sehingga ke akhir hayat ibu...percaya lah sayang... Ibu menyayangi diri mu seadanya...

0 comments: